Nous sommes dans De Standaard

De strijd om uw boodschappen zo snel mogelijk te leveren

vrijdag 18 juni 2021 om 3.25 uur 

Nieuwe start-ups dagen ook in België de supermarkten uit met hun ultrasnelle thuislevering van boodschappen. De markt groeit snel, maar volgt er ook winst? ‘Dit vergt een fundamenteel nieuw zakenmodel.’

De pasta kookt, maar u bedenkt nu pas dat u geen tomatensaus in huis hebt? Dat is geen probleem meer voor wie in bepaalde wijken van Brussel of Antwerpen woont. Sinds gisteren kunnen de koeriers van de bezorgingsdienst Gorillas uw boodschappen – of toch een assortiment van 1.500 producten – binnen de tien minuten aan huis leveren. De koeriers gebruiken daarvoor een elektrische fiets en bedienen (stedelijke) consumenten die in de directe omgeving van een distributiecentrum wonen. ‘We zien een groeiende behoefte aan flexibiliteit en verse en lokale producten. Daar spelen wij op in’, zegt Luc Van ­Emmerik, de topman van Gorillas in de Benelux. ‘Ons doel: uw boodschappen makkelijker maken.’

Van Emmerik is niet de enige die een behoefte ziet. In verschillende delen van de wereld – zeker in de VS – is de ultrasnelle bezorging van boodschappen aan een steile opmars bezig. Net vóór Gorillas ­begon het Belgische DingDong met dezelfde service in de Brusselse gemeente Elsene. En zowel Uber Eats als Deliveroo, die al langer maaltijden leveren, heeft hier een samenwerking met supermarkt­keten Carrefour om boodschappen binnen het halfuur aan huis te leveren. Iets minder snel, maar vooralsnog met een groter bereik.

Frank de Roo

1,8 euro per bestelling

Boodschappen leveren is voor Deliveroo zelfs de snelst groeiende dienst, zegt woordvoerder Rodolphe Van Nuffel. In het eerste kwartaal groeide ze wereldwijd gemiddeld met 700 procent. Consumenten die in tijden van pandemie liever de fysieke supermarkt vermeden, hebben de groei van de e-commerce een stevige boost ­gegeven – ook bij de levering van boodschappen.

‘Boodschappen aan huis leveren, geeft
de mensen tijd om met hun familie
door te brengen
of om te sporten’ Thilo von Trott  Oprichter DingDong

Ook Gorillas kan meesurfen op die golf. De start-up die pas twaalf maanden geleden in Berlijn boven de doopvont werd gehouden, is ­ondertussen in zes landen en 34 steden actief, waaronder Parijs, Londen en Amsterdam. Onlangs konden ze 240 miljoen euro op­halen om die expansie te finan­cieren. In de VS alleen kon de sector vorig jaar meer dan 14 miljard dollar aan durfkapitaal losweken, schrijft de Financial Times.

Er is niet alleen een groeiende behoefte aan snelle levering, ‘een groep consumenten is ook bereid te betalen voor dat gemak’, zegt ­retailexpert Pierre-Alexandre Billiet (Gondola). ‘Het geeft de mensen meer tijd om met hun familie door te brengen of te sporten’, zegt Thilo von Trott, de oprichter van DingDong. Bij Gorillas bijvoorbeeld betaal je 1,8 euro bezorgkosten per bestelling, bij Deliveroo 5 euro. Maar de zakenmodellen verschillen. Terwijl Deliveroo ­alleen de levering verzorgt, orga­niseren DingDong en Gorillas de volledige keten, zodat er ook op de aangeboden producten een marge genomen kan worden. De koeriers, die vooral als werknemers in dienst zijn, pikken de producten op in zogenaamde ‘dark stores’, of spookwinkels, die zich alleen op onlineklanten richten.

E-commerce 2.0

Grote supermarktketens bieden met hun webshops al langer thuislevering aan. Door de band genomen wordt er niet op dezelfde dag geleverd. Maar Carrefour bijvoorbeeld heeft nu zijn eigen ‘Shipto’-app, waarbij koeriers met elektrische bakfietsen boodschappen binnen de 90 minuten aan huis ­leveren in steden als Brussel en Antwerpen. ‘Die snelle levering staat nog in de kinderschoenen, maar zit in de lift’, zegt woordvoerder Aurélie Gerth. ‘En marktonderzoek toont de interesse bij de con­sumenten.’

‘Dit is het meest complexe deel
van e-commerce’ Pierre-Alexandre Billiet  Ceo Gondola

‘De lat ligt steeds hoger’, zegt Billiet. ‘Vroeger werden boodschappen binnen de week geleverd, daarna de volgende dag en nu binnen de tien minuten. Het lijkt een volgende stap in de evolutie, maar die ultrasnelle levering vergt een fundamenteel nieuw zakenmodel.’ Dat is ook de reden waarom supermarktketen Delhaize, die wel in klassieke thuislevering voorziet, zich nog afzijdig hoort. ‘Er is zeker in de steden een trend waarbij we vaker naar de winkel gaan en kleinere boodschappen doen’, zegt woordvoerder Roel Dekelver. ‘Maar we geloven dat er genoeg buurtwinkels zijn om dat op te vangen.’

De snelle leveringsdiensten die nu worden gelanceerd, zijn volgens Dekelver meer bedoeld voor ‘depannage-aankopen’. Maar ­zowel Gorillas als DingDong denkt dat consumenten ook grotere boodschappen zullen laten leveren, ‘al zullen ze de supermarkt niet vervangen’. De markt is groot genoeg, zegt ook Von Trott. ‘In België alleen al gaat het om 30 miljard.’

Volgt er ook winst?

De nieuwkomers claimen een deel van die koek. Maar of dat ook rendabel kan, blijft de vraag. Net als in de strijd tussen maaltijdbezorgers moet een (structurele) winst wijken voor groei en marktaandeel. Maar zelfs tijdens corona bleef de winst bij de maaltijdbezorgers uit.

Voor bedrijven als Uber Eats en Deliveroo biedt het bezorgen van boodschappen een nieuwe kans. Het maakt ze minder afhankelijk van de piekmomenten rond de maaltijden. En mochten ze ooit verplicht worden het statuut van de freelancekoeriers aan te passen (DS 1 april), dan zal dat cruciaal zijn om de kosten onder controle te houden. ‘Dit is het meest complexe deel van e-commerce’, zegt Billiet. ‘Er zullen wel start-ups sneuvelen, maar de vraag gaat niet meer weg.’